PODSTAWY PRAWNE DZIAŁANIA

 Podstawa prawna działania Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Żninie wynika z Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r., nr 90, poz. 575 z późn. zmianami).

 

USTAWA
z dnia 14 marca 1985 r.
o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

 

Rozdział 1
Zadania i zakres działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej

 

Art. 1. Państwowa Inspekcja Sanitarna jest powołana do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, w szczególności poprzez sprawowanie nadzoru nad warunkami:

 

  1. higieny środowiska,
  2. higieny pracy w zakładach pracy,
  3. higieny radiacyjnej,
  4. higieny procesów nauczania i wychowania,
  5. higieny wypoczynku i rekreacji,
  6. zdrowotnymi żywności, żywienia i przedmiotów użytku,
  7. higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne - w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.

 

Art. 2. Wykonywanie zadań określonych w art. 1 polega na sprawowaniu zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, a także na prowadzeniu działalności oświatowo-zdrowotnej.

 

Art. 3. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego należy w szczególności:

 

  1. uzgadnianie projektów wojewódzkich i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz warunków zabudowy i zagospodarowania terenu inwestycji, a także wskazań lokalizacyjnych i lokalizacji autostrad pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych,
  2. uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących:
    a) budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych, statków morskich, żeglugi śródlądowej i powietrznych,
    b) nowych materiałów i procesów technologicznych przed ich zastosowaniem w produkcji lub budownictwie,
  3. uczestniczenie w dopuszczeniu do użytku obiektów budowlanych, statków morskich, żeglugi śródlądowej i powietrznych oraz środków komunikacji lądowej,
  4. inicjowanie przedsięwzięć oraz prac badawczych w dziedzinie zapobiegania negatywnym wpływom czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi.

 

Art. 4.

 

1. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie bieżącego nadzoru sanitarnego należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczących:

 

  1. higieny środowiska, a zwłaszcza wody do spożycia, czystości powietrza atmosferycznego, gleby, wód i innych elementów środowiska w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
  2. utrzymania należytego stanu higienicznego nieruchomości, zakładów pracy, instytucji, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, dróg, ulic oraz osobowego i towarowego transportu kolejowego, drogowego, lotniczego i morskiego,
  3. warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego,
  4. warunków zdrowotnych produkcji i obrotu przedmiotami użytku, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, kosmetykami oraz innymi wyrobami mogącymi mieć wpływ na zdrowie ludzi,
  5. warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy,
  6. higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz w ośrodkach wypoczynku,
  7. higieny procesów nauczania,
  8. przestrzegania przez osoby wprowadzające substancje lub preparaty chemiczne do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przez użytkowników substancji lub preparatów chemicznych obowiązków wynikających z ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych (Dz. U. Nr 11, poz. 84),
  9. przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory grupy IIA-R i IIB-R obowiązków wynikających z ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 75, poz. 468, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 715, z 2000 r. Nr 20, poz. 256 i Nr 103, poz. 1097 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 125, poz. 1367).

 

2. Do zakresu działania Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie bieżącego nadzoru sanitarnego należy również kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej.

 

Art. 5. Do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie zapobiegania i zwalczania chorób, o których mowa w art. 2, należy:

 

  1. dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych,
  2. opracowywanie programów i planów działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej, przekazywanie ich do realizacji zakładom opieki zdrowotnej oraz kontrola realizacji tych programów i planów,
  3. ustalanie zakresów i terminów szczepień ochronnych oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
  4. wydawanie zarządzeń i decyzji lub występowanie do innych organów o ich wydanie - w wypadkach określonych w przepisach o zwalczaniu chorób zakaźnych,
    4a) wydawanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzji o braku podstaw do jej stwierdzenia,
  5. planowanie i organizowanie sanitarnego zabezpieczenia granic państwa,
  6. nadzór sanitarny nad ruchem pasażerskim i towarowym w morskich i lotniczych portach oraz przystaniach,
  7. udzielanie poradnictwa w zakresie spraw sanitarno-epidemiologicznych lekarzom okrętowym i personelowi pomocniczo-lekarskiemu, zatrudnionemu na statkach morskich, żeglugi śródlądowej i powietrznych,
  8. kierowanie akcją sanitarną przy masowych przemieszczeniach ludności, zjazdach i zgromadzeniach.

 

Art. 6. Państwowa Inspekcja Sanitarna inicjuje, organizuje, prowadzi, koordynuje i nadzoruje działalność oświatowo-zdrowotną w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych, a w szczególności:

 

  1. inicjuje i wytycza kierunki przedsięwzięć zmierzających do zaznajamiania społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowania zasad higieny i racjonalnego żywienia, metod zapobiegania chorobom oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy,
  2. pobudza aktywność społeczną do działań na rzecz własnego zdrowia,
  3. udziela porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi,
  4. ocenia działalność oświatowo-zdrowotną prowadzoną przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, szkoły wyższe oraz środki masowego przekazywania, zakłady opieki zdrowotnej, inne zakłady, instytucje i organizacje oraz udziela im pomocy w prowadzeniu tej działalności.

 

Art. 6a.

 

1. Do zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej należy również wydawanie opinii, co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.

2. Opinie, o których mowa w ust. 1, są wydawane na wniosek podmiotu ubiegającego się o pomoc finansową.

 

Rozdział 2
Organizacja Państwowej Inspekcji Sanitarne
j

 

Art. 7.

 

1. Państwowa Inspekcja Sanitarna podlega ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.

2. Państwową Inspekcją Sanitarną kieruje Główny Inspektor Sanitarny jako centralny organ administracji rządowej.

3. Główny Inspektor Sanitarny zadania wykonuje przy pomocy Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

4. Organizację Głównego Inspektoratu Sanitarnego określa statut nadany w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

 

Art. 8.

 

1. Główny Inspektor Sanitarny jest centralnym organem administracji rządowej podległym ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.

2. Głównego Inspektora Sanitarnego powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia.

2a. Zastępców Głównego Inspektora Sanitarnego w liczbie 2 powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego.

3. Nadzór nad Głównym Inspektorem Sanitarnym sprawuje minister właściwy do spraw zdrowia.

 

Art. 9.

 

1. Organem doradczym i opiniodawczym Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawach objętych zakresem działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest Rada Sanitarno-Epidemiologiczna, powoływana na okres trzech lat.

2. Rada Sanitarno-Epidemiologiczna składa się z przewodniczącego, sekretarza i 15 członków, których powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia na wniosek Głównego Inspektora Sanitarnego, spośród pracowników nauki i osób posiadających wybitne przygotowanie praktyczne z dziedziny sanitarno-epidemiologicznej. W pracach Rady, na zaproszenie Głównego Inspektora Sanitarnego, uczestniczą przedstawiciele centralnych organów administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz związków zawodowych, organizacji pracodawców i organizacji społecznych statutowo zajmujących się problemami sanitarno-epidemiologicznymi.

3. Rada Sanitarno-Epidemiologiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu zatwierdzonego, w drodze zarządzenia, przez Głównego Inspektora Sanitarnego.

 

Art. 10.

 

1. Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej określone w rozdziale 1 wykonują następujące organy:

  1. Główny Inspektor Sanitarny,
  2. państwowy wojewódzki inspektor sanitarny,
  3. państwowy powiatowy inspektor sanitarny,
  4. państwowy graniczny inspektor sanitarny dla obszarów przejść granicznych drogowych, kolejowych, lotniczych, rzecznych i morskich, portów lotniczych i morskich oraz jednostek pływających na obszarze wód terytorialnych.

2. Organy, wymienione w ust. 1, wykonują zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej zgodnie z kompetencjami określonymi w ustawie i w przepisach odrębnych.

3. Główny Inspektor Sanitarny koordynuje i nadzoruje ustawową działalność państwowych inspektorów sanitarnych.

4. Państwowy wojewódzki, państwowy powiatowy i państwowy graniczny inspektor sanitarny kierują działalnością odpowiednio wojewódzkiej, powiatowej i granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej, będących zakładami opieki zdrowotnej.

5. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, wykaz granicznych stacji sanitarno-epidemiologicznych, uwzględniając w szczególności terytorialny zakres działania oraz siedziby państwowych granicznych inspektorów sanitarnych.

6. Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny może powierzyć państwowemu powiatowemu i państwowemu granicznemu inspektorowi sanitarnemu, w drodze porozumienia, prowadzenie spraw z zakresu swojej właściwości, w tym wydawanie w jego imieniu decyzji administracyjnych.

7. Ilekroć w dalszych przepisach ustawy jest mowa o państwowym inspektorze sanitarnym bez bliższego rozróżnienia, to przepisy te odnoszą się do państwowego wojewódzkiego, państwowego powiatowego i państwowego granicznego inspektora sanitarnego.

 

Art. 11.

 

1. Państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego powołuje Główny Inspektor Sanitarny po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego przeprowadzonego z udziałem wojewody.

2. Zastępcę państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego powołuje i odwołuje Główny Inspektor Sanitarny na wniosek właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

3. Państwowego granicznego i państwowego powiatowego inspektora sanitarnego powołuje państwowy wojewódzki inspektor sanitarny po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego przeprowadzonego z udziałem wojewody.

4. Zastępcę państwowego powiatowego i państwowego granicznego inspektora sanitarnego powołuje i odwołuje państwowy wojewódzki inspektor sanitarny na wniosek właściwego odpowiednio państwowego powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego.

5. Powołanie na stanowisko państwowego inspektora sanitarnego następuje na okres 5 lat.

6. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 1 i 3, uwzględniając w szczególności sposób ogłaszania o zamiarze przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego oraz skład i zasady działania komisji kwalifikacyjnej.

7. Główny Inspektor Sanitarny może w każdym czasie odwołać państwowego wojewódzkiego, państwowego powiatowego i państwowego granicznego inspektora sanitarnego, jeżeli przemawia za tym interes służby, a w szczególności, jeżeli działalność tego państwowego inspektora sanitarnego lub podległej mu jednostki może zagrozić prawidłowemu wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a zwłaszcza naruszyć bezpieczeństwo sanitarne na terenie właściwości danej jednostki. Odwołanie w tym trybie następuje w drodze decyzji administracyjnej i wymaga szczegółowego uzasadnienia na piśmie.

 

Art. 12.

 

1. W rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach należących do zakresu zadań i kompetencji Państwowej Inspekcji Sanitarnej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, organem właściwym jest państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny, z zastrzeżeniem ust. 1a.

1a. Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny jest organem właściwym w zakresie higieny radiacyjnej.

2. W postępowaniu administracyjnym organami wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego są:

  1. w stosunku do państwowego powiatowego i państwowego granicznego inspektora sanitarnego - państwowy wojewódzki inspektor sanitarny,
  2. w stosunku do państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego - Główny Inspektor Sanitarny.

 

Art. 12a.

 

1. Główny Inspektor Sanitarny ustala ogólne kierunki działania organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub - w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa sanitarnego w zakresie należącym do właściwości Państwowej Inspekcji Sanitarnej - szczegółowe zasady postępowania państwowych inspektorów sanitarnych, a także zasady współdziałania z innymi organami kontroli państwowej.

2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, przysługują państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu w stosunku do państwowych powiatowych i państwowych granicznych inspektorów sanitarnych, którym państwowy wojewódzki inspektor sanitarny może również wydawać polecenia dotyczące podjęcia konkretnych czynności w całym zakresie ich działania.

3. Rada powiatu i sejmik województwa przynajmniej raz na rok rozpatrują informacje właściwego inspektora sanitarnego o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu i województwa. Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny informuje zarząd powiatu o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla danego terenu.

 

Art. 13.

 

1. Państwowym inspektorem sanitarnym może być osoba, która:

  1. jest obywatelem polskim,
  2. ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
  3. jest lekarzem i uzyskała kierunkową specjalizację w trybie przewidzianym w odrębnych przepisach albo posiada inne wyższe wykształcenie i uzyskała specjalizację z dziedziny medycyny,
  4. swoją postawą obywatelską daje rękojmię należytego wykonywania zadań pracownika organu państwowego,
  5. posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku.

2. Do państwowych inspektorów sanitarnych stosuje się przepisy dotyczące pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

 

Art. 14.

 

1. Pracownikom Państwowej Inspekcji Sanitarnej wykonującym czynności kontrolne przysługuje dodatek specjalny do wynagrodzenia.

2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, tryb przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1, a także jego wysokość, uwzględniając w szczególności, przy określaniu trybu przyznawania dodatku - zadania, które będą zaliczane do czynności kontrolnych.

 

Art. 15.

 

1. Państwowy inspektor sanitarny wykonuje zadania przy pomocy podległej mu stacji sanitarno-epidemiologicznej, będącej zakładem opieki zdrowotnej, finansowanym z budżetu państwa.

1a. Minister właściwy do spraw zdrowia posiada w stosunku do stacji sanitarno-epidemiologicznych uprawnienia organu założycielskiego w rozumieniu przepisów o zakładach opieki zdrowotnej.

1b. Państwowi powiatowi i państwowi graniczni inspektorzy sanitarni są bezpośrednio podlegli państwowym wojewódzkim inspektorom sanitarnym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623).

2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, strukturę organizacyjną, warunki i sposób działania stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz kwalifikacje wymagane na poszczególne stanowiska pracy, a także wzór legitymacji służbowej pracownika stacji sanitarno-epidemiologicznej, uwzględniając w szczególności:

  1. przy określaniu struktury organizacyjnej - komórki organizacyjne stacji sanitarno-epidemiologicznych,
  2. przy określaniu warunków działania - sposób nadawania regulaminu organizacyjnego stacji sanitarno-epidemiologicznych,
  3. przy określaniu kwalifikacji - kwalifikacje zawodowe, wykształcenie, specjalizacje, przeszkolenia oraz minimalną liczbę lat pracy.

3. Stacja sanitarno-epidemiologiczna może być prowadzona w formie jednostki budżetowej.

 

Art. 20.

 

1. W Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zakładach opieki zdrowotnej tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz w jednostkach organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej wykonuje Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, finansowana z budżetu państwa.

2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, organizację oraz zasady i tryb wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji:

  1. na terenie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez tego ministra,
  2. na terenie zakładów opieki zdrowotnej tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
  3. w stosunku do pracowników jednostek, o których mowa w pkt 1, oraz funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu, uwzględniając specyfikę zadań wykonywanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i potrzebę zapewnienia sprawnego działania tej Inspekcji.

3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, określi, w drodze rozporządzenia, organizację oraz zasady i tryb wykonywania zadań przez Państwową Inspekcję Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na terenie obiektów Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz w stosunku do funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu.

 

Art. 20a.

 

1. Na terenach jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej, w rejonach zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych oraz w stosunku do wojsk obcych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przemieszczających się przez to terytorium, zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej wykonują organy Wojskowej Inspekcji Sanitarnej, finansowanej z budżetu państwa.

2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, organizację oraz warunki i tryb wykonywania zadań przez Wojskową Inspekcję Sanitarną:

  1. na terenie jednostek organizacyjnych określonych w ust. 1 oraz w rejonach zakwaterowania przejściowego jednostek wojskowych,
  2. w stosunku do żołnierzy w służbie czynnej oraz pracowników wojska zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych określonych w ust. 1,
  3. w stosunku do żołnierzy wojsk obcych i ich personelu cywilnego, przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo przemieszczających się.

 

Art. 21. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości określa, w drodze rozporządzenia, zasady wykonywania zadań przez państwowych inspektorów sanitarnych w odniesieniu do zakładów karnych, aresztów śledczych oraz schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych, podległych Ministrowi Sprawiedliwości.

 

Rozdział 3
Uprawnienia Państwowej Inspekcji Sanitarnej

 

Art. 23.

 

1. Państwowy inspektor sanitarny jest uprawniony do kontroli zgodności budowanych obiektów z wymaganiami higienicznymi i zdrowotnymi, określonymi w obowiązujących przepisach.

2. Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości są wpisywane do dziennika budowy, z wyznaczeniem terminu ich usunięcia.

 

Art. 25.

 

1. Państwowy inspektor sanitarny w związku z wykonywaną kontrolą ma prawo:

  1. wstępu o każdej porze dnia i nocy, na terenie miast i wsi do:
    1. zakładów pracy oraz wszystkich pomieszczeń i urządzeń wchodzących w ich skład,
    2. obiektów użyteczności publicznej, obiektów handlowych, ogrodów działkowych i nieruchomości oraz wszystkich pomieszczeń wchodzących w ich skład,
    3. środków transportu i obiektów z nimi związanych, w tym również na statki morskie, żeglugi śródlądowej i powietrzne,
    4. obiektów będących w trakcie budowy,
  2. żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób,
  3. żądania okazania dokumentów i udostępniania wszelkich danych,
  4. pobierania próbek do badań laboratoryjnych.

2. Warunki i tryb pobierania próbek do badań określają Polskie Normy, a w przypadku braku Polskiej Normy warunki te i tryb określi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw zdrowia, uwzględniając w szczególności sposób pobierania i przechowywania próbek.

 

Art. 26.

 

1. Państwowy inspektor sanitarny ma prawo wstępu do mieszkań w razie podejrzenia lub stwierdzenia choroby zakaźnej, zagrożenia zdrowia czynnikami środowiskowymi, a także, jeżeli w mieszkaniu jest lub ma być prowadzona działalność produkcyjna lub usługowa.

2. Wstęp do mieszkań osób korzystających z immunitetów dyplomatycznych na mocy ustaw, umów bądź zwyczajów międzynarodowych jest dozwolony jedynie w porozumieniu z właściwym przedstawicielem dyplomatycznym.

 

Art. 27.

 

1. W razie stwierdzenia naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych, państwowy inspektor sanitarny nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień.

2. Jeżeli naruszenie wymagań, o których mowa w ust. 1, spowodowało bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, inspektor sanitarny nakazuje unieruchomienie zakładu pracy lub jego części (stanowiska pracy, maszyny lub innego urządzenia), zamknięcie obiektu użyteczności publicznej, wyłączenie z eksploatacji środka transportu, wycofanie z obrotu środka spożywczego, przedmiotu użytku, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, kosmetyku lub innego wyrobu mogącego mieć wpływ na zdrowie ludzi albo podjęcie lub zaprzestanie innych działań; decyzje w tych sprawach podlegają natychmiastowemu wykonaniu.

3. Z powodów i w trybie określonych w ust. 2 państwowy inspektor sanitarny nakazuje likwidację hodowli lub chowu zwierząt.

 

Art. 28.

 

1. Państwowemu inspektorowi sanitarnemu przysługuje prawo zgłoszenia sprzeciwu przeciwko uruchomieniu wybudowanego lub przebudowanego zakładu pracy lub innego obiektu budowlanego, wprowadzeniu nowych technologii lub zmian w technologii, dopuszczeniu do obrotu materiałów stosowanych w budownictwie lub innych wyrobów mogących mieć wpływ na zdrowie ludzi - jeżeli w toku wykonywanych czynności stwierdzi, że z powodu nieuwzględnienia wymagań higienicznych i zdrowotnych określonych w obowiązujących przepisach mogłoby nastąpić zagrożenie życia lub zdrowia ludzi.

2. Zgłoszenie sprzeciwu wstrzymuje dalsze działania w sprawach, o których mowa w ust. 1, do czasu wydania decyzji przez państwowego inspektora sanitarnego wyższego stopnia.

 

Art. 29. W wypadkach wymienionych w art. 27 i 28 państwowi inspektorzy sanitarni są uprawnieni do zabezpieczenia pomieszczeń, środków transportu, maszyn i innych urządzeń, środków spożywczych, przedmiotów użytku, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, kosmetyków i innych wyrobów mogących mieć wpływ na zdrowie ludzi. Do postępowania zabezpieczającego stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146, poz. 680 oraz z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i 944), o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

 

Art. 30.

 

1. W razie stwierdzenia istotnych uchybień w działalności kontrolowanej jednostki, mogących mieć wpływ na stan zdrowia lub życie ludzi, państwowy inspektor sanitarny, niezależnie od przysługujących mu środków, o których mowa w art. 27 i 28, zawiadamia o stwierdzonych uchybieniach kierownictwo kontrolowanej jednostki lub jednostkę albo organ powołany do sprawowania nadzoru nad tą jednostką.

3. Jednostka organizacyjna lub organ, do którego skierowano zawiadomienie, jest obowiązany w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, powiadomić o podjętych i wykonanych czynnościach właściwego państwowego inspektora sanitarnego.

 

Art. 31.

 

1. Doraźne zalecenia, uwagi i wnioski, wynikające z przeprowadzonej kontroli zakładu pracy (statku), państwowy inspektor sanitarny wpisuje do książki kontroli sanitarnej, którą jest obowiązany posiadać zakład pracy (statek).

2. Minister właściwy do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, określa wzór książki kontroli sanitarnej, sposób jej prowadzenia, zasady dokonywania wpisów oraz tryb powiadamiania o usunięciu stwierdzonych uchybień.

 

Art. 31a. Państwowy inspektor sanitarny wyższego stopnia może podejmować wszelkie czynności należące do zakresu działania państwowego inspektora sanitarnego niższego stopnia, jeżeli jest to wskazane ze względu na szczególną wagę lub zawiłość sprawy. W tych wypadkach państwowy inspektor sanitarny wyższego stopnia staje się organem pierwszej instancji. O podjęciu czynności Główny Inspektor Sanitarny lub państwowy wojewódzki inspektor sanitarny zawiadamia właściwego państwowego inspektora sanitarnego.

 

Art. 34.

 

1. Główny Inspektor Sanitarny może osobie posiadającej wymagane kwalifikacje nadać, z zastrzeżeniem ust. 2, w określonym zakresie oraz cofnąć uprawnienie rzeczoznawcy do spraw sanitarnohigienicznych do uzgadniania w imieniu państwowego inspektora sanitarnego dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych.

3. Główny Inspektor Sanitarny powołuje w drodze zarządzenia Komisję Kwalifikacyjną do spraw oceny kwalifikacji kandydata na rzeczoznawcę do spraw sanitarnohigienicznych oraz prowadzi listę rzeczoznawców.

4. Za przyznanie uprawnienia rzeczoznawcy pobierana jest opłata.

5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, kwalifikacje rzeczoznawców, warunki, zakres i tryb przyznawania i cofania uprawnień rzeczoznawcy do spraw sanitarno-higienicznych, wysokość opłat ponoszonych w związku z przyznaniem uprawnienia rzeczoznawcy, warunki i tryb działania oraz wynagradzania Komisji Kwalifikacyjnej, a także warunki i tryb uzgadniania przez rzeczoznawców dokumentacji projektowej, uwzględniając w szczególności:

  1. przy określaniu kwalifikacji - wykształcenie, praktykę zawodową oraz egzamin kwalifikacyjny,
  2. przy określeniu warunków, zakresu i trybu przyznawania i cofania uprawnień rzeczoznawcy - wykaz dokumentów niezbędnych do wszczęcia postępowania, zakres uprawnień rzeczoznawców oraz ich obowiązki.

 

Art. 35.

 

1. Państwowy inspektor sanitarny może upoważnić niektórych pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych do wykonywania w jego imieniu określonych czynności kontrolnych i wydawania decyzji na zasadach i w trybie określonych przez ministra właściwego do spraw zdrowia w drodze rozporządzenia. Rozporządzenie w szczególności ustali zakres uprawnień oraz rodzaj czynności kontrolnych, do wykonywania, których został dany pracownik upoważniony.

2. Osoby dokonujące czynności kontrolnych podlegają przy wykonywaniu swoich zadań szczególnej ochronie prawnej, przewidzianej w odrębnych przepisach dla funkcjonariuszy publicznych.

 

Art. 36.

 

1. Za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku ze sprawowaniem bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego pobiera się opłaty w wysokości kosztów ich wykonania, z zastrzeżeniem ust. 2. Opłaty ponosi osoba lub jednostka organizacyjna obowiązana do przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych.

2. Za badania laboratoryjne i inne czynności wykonywane w związku ze sprawowaniem bieżącego nadzoru sanitarnego przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie pobiera się opłat od osób oraz jednostek organizacyjnych obowiązanych do przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych, jeżeli w wyniku badań nie stwierdzono naruszenia tych wymagań.

3. Za badania laboratoryjne i inne czynności związane z wydaniem oceny o środkach spożywczych, substancjach dodatkowych dozwolonych i przedmiotach użytku, materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością, kosmetykach przywożonych z zagranicy w celu wprowadzenia do obrotu lub produkcji, wykonywane w ramach bieżącego nadzoru sanitarnego, pobiera się od osób lub jednostek organizacyjnych, na rzecz, których są one przywożone, opłaty w wysokości określonej w ust. 1, choćby badania związane z wydaniem oceny nie wykazały naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych.

4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania wysokości opłat za badania laboratoryjne oraz inne czynności, o których mowa w ust. 1-3, z uwzględnieniem kosztów ich wykonania.

5. Niezależnie od opłat z tytułu bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego, pobieranych według zasad i w wysokości, o których mowa w ust. 1-4, stacje sanitarno-epidemiologiczne mogą w ramach prowadzonych środków specjalnych wykonywać w zakresie badań, pomiarów i innych czynności niewynikających z ustawowego nadzoru odpłatne usługi na zasadzie zlecenia tych usług i za umownie ustaloną zapłatą.

6. Środki finansowe uzyskane z opłat, o których mowa w ust. 5, przeznacza się na usprawnienie funkcjonowania Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Główny Inspektor Sanitarny określi, w drodze zarządzenia, regulamin gospodarowania środkami specjalnymi.

 

Art. 37. W postępowaniu przed organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

Rozdział 4
Przepis karny

 

Art. 38. Kto utrudnia lub udaremnia działalność organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, podlega karze aresztu do 30 dni, ograniczenia wolności albo grzywny.

 

Rozdział 5
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe

 

Art. 38a. Przepis art. 13 ust. 1 pkt 3 ma zastosowanie do państwowych inspektorów sanitarnych powoływanych po dniu 1 września 1997 r.

 

Art. 39. W ustawie z dnia 25 listopada 1970 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz. U. Nr 29, poz. 245 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).

 

Art. 40.

 

1. Traci moc dekret z dnia 14 sierpnia 1954 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 37, poz. 160 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91).

2. Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie zachowują moc przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez okres sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

 

Art. 41. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 września 1985 r., z tym, że przepis art. 13 ust. 1 pkt 3 wchodzi w życie z dniem 1 września 1997 r.

 

Uwaga:
W kolejnych nowelizacjach Ustawy skreślono zapisy: art. 12a ust. 4 - 7, art. 12b, art. 12c, art. 16, art. 17, art. 18, art. 19, art. 24, art. 27 ust. 4, art. 30 ust. 2, art. 32, art. 33, art. 34 ust. 2,

 

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA

z dnia 9 września 2002 r.
w sprawie organizacji i sposobu działania stacji sanitarno-epidemiologicznych.

(Dz. U. z dnia 3 października 2002 r.)

 

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575, Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 29, poz. 320, Nr 42, poz. 473, Nr 63, poz. 634, Nr 125, poz. 1367, Nr 126, poz. 1382 i Nr 128, poz. 1407 i 1408 oraz z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 74, poz. 676 i Nr 135, poz. 1145) zarządza się, co następuje:

 

§ 1. Rozporządzenie określa:

 

  1. strukturę organizacyjną, warunki i sposób działania stacji sanitarno-epidemiologicznych;
  2. kwalifikacje wymagane na poszczególne stanowiska pracy;
  3. wzór legitymacji służbowej pracownika stacji sanitarno-epidemiologicznej.

 

§ 2.

 

1. W wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej mogą być tworzone: działy, oddziały, sekcje, laboratoria, pracownie, samodzielne stanowiska pracy.

2. W działach, o których mowa w ust. 1, mogą być wydzielone piony:

  1. nadzoru bieżącego;
  2. nadzoru zapobiegawczego;
  3. laboratoryjny.

3. W pionach nadzoru bieżącego, nadzoru zapobiegawczego i laboratoryjnym mogą być tworzone: sekcje, pracownie i samodzielne stanowiska pracy.

4. W wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej tworzy się oddziały higieny radiacyjnej i w uzasadnionych przypadkach oddziały higieny transportu.

5. W przypadku powstania obowiązku określonego w ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368, Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 156, poz. 1300), w wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej tworzy się samodzielne stanowisko audytora wewnętrznego.

 

§ 3.

 

1. W powiatowej i w granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej mogą być tworzone: oddziały, sekcje, laboratoria i samodzielne stanowiska pracy.

2. W granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej tworzy się ponadto oddział higieny transportu.

§ 4. W obrębie międzynarodowych portów lotniczych, portów i przystani morskich oraz, w uzasadnionych przypadkach, dla wewnętrznych obszarów celnych w granicznych lub powiatowych stacjach sanitarno-epidemiologicznych mogą być tworzone punkty granicznej kontroli sanitarno-epidemiologicznej jako komórki organizacyjne właściwej stacji.

 

§ 5.

 

1. Obsługę finansową i administracyjną w wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej wykonuje dział ekonomiczny i administracyjny, w którym mogą być tworzone oddziały, sekcje i samodzielne stanowiska pracy.

2. Obsługę finansową i administracyjną w powiatowej, granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej wykonuje oddział ekonomiczny i administracyjny, w którym mogą być tworzone sekcje i samodzielne stanowiska pracy.

 

§ 6.

 

1. Siedzibą wojewódzkiej, powiatowej i granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej jest siedziba właściwego państwowego inspektora sanitarnego kierującego jej działalnością.

2. Terytorialny zakres działania wojewódzkiej, powiatowej i granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej obejmuje obszar działania państwowego inspektora sanitarnego kierującego jej działalnością.

 

§ 7.

 

1. Stacja sanitarno-epidemiologiczna działa na podstawie regulaminu organizacyjnego, określającego szczegółową organizację stacji sanitarno-epidemiologicznej, w szczególności:

  1. nazwy i zakresy działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk;
  2. zadania pracowników stacji, z uwzględnieniem czynności związanych z realizacją zadań powierzonych państwowemu inspektorowi sanitarnemu, a w szczególności w zakresie:
    1. prowadzenia spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych i innych czynności wynikających z zadań realizowanych przez państwowego inspektora sanitarnego,
    2. wykonywania badań i analiz laboratoryjnych,
    3. wykonywania badań i pomiarów środowiskowych,
    4. opracowywania ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności,
    5. działalności przeciwepidemicznej,
    6. opracowywania analiz i ocen epidemiologicznych oraz stanu higienicznosanitarnego,
    7. przygotowywania projektów decyzji i wykonywania czynności w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
    8. przygotowywania i składania projektów wniosków o ukaranie do sądów rejonowych,
    9. przygotowywania spraw związanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenia i popierania oskarżenia w postępowaniu uproszczonym, według odrębnych przepisów,
    10. inicjowania, organizowania, koordynowania, prowadzenia i sprawowania nadzoru nad działalnością na rzecz oświaty zdrowotnej, promocji zdrowia oraz szkoleń,
    11. sprawowania nadzoru i egzekwowania higienicznych warunków pracy w zakładach pracy,
    12. prowadzenia postępowania i dokumentacji w sprawach stwierdzenia choroby zawodowej i przygotowywania w tych sprawach projektów decyzji administracyjnych,
    13. prowadzenia spraw w dziedzinie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego,
    14. sprawowania nadzoru i wykonywania badań w zakresie higieny radiacyjnej,
    15. sprawowania nadzoru nad higieną środowiska zakładów nauczania i wychowania oraz placówkami wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży,
    16. sprawowania nadzoru nad warunkami higieny środowiska, obiektów użyteczności publicznej oraz miejsc zbiorowego wypoczynku i rekreacji,
    17. sprawowania nadzoru nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków,
    18. sprawowania nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi w środkach transportu komunikacji publicznej,
    19. prowadzenia spraw związanych ze statystyką publiczną,
    20. opracowywania projektów planów pracy oraz sprawozdań z działalności stacji sanitarno-epidemiologicznych.

2. Regulamin organizacyjny stacji sanitarno-epidemiologicznej nadaje dyrektor stacji sanitarno-epidemiologicznej, po zasięgnięciu opinii zakładowej organizacji związkowej.

3. Regulamin organizacyjny:

  1. wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej zatwierdza Główny Inspektor Sanitarny;
  2. powiatowej i granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej zatwierdza państwowy wojewódzki inspektor sanitarny.

 

§ 8. Kwalifikacje wymagane na poszczególne stanowiska pracy w stacji sanitarno-epidemiologicznej określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

 

§ 9.

1. Pracownikowi stacji sanitarno-epidemiologicznej wydaje się legitymację służbową, zwaną dalej "legitymacją", której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

2. Legitymację wystawia właściwy państwowy inspektor sanitarny.

§ 10.

1. Pracownik zatrudniony przed wejściem w życie rozporządzenia, niemający wymaganego wykształcenia lub liczby lat pracy zawodowej, może być zatrudniony na dotychczasowym stanowisku lub stanowisku równorzędnym, jeżeli:

  1. 1) był zatrudniony na tym stanowisku zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami lub był zwolniony od posiadania wymaganych kwalifikacji na podstawie tych przepisów oraz
  2. 2) uzupełni wykształcenie w okresie nie dłuższym niż 5 lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

2. Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do pracowników osiągających wiek emerytalny, określony w odrębnych przepisach, w ciągu 8 lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

 

§ 11. Wojewódzkie oraz powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne posiadające w dniu wejścia w życie rozporządzenia w swojej strukturze organizacyjnej odpowiednio: oddziały zamiejscowe lub oddziały terenowe dostosują strukturę organizacyjną stacji do struktury organizacyjnej określonej w rozporządzeniu nie później niż do dnia 31 grudnia 2003 r.

 

§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 3, § 4, § 5 ust. 2 i § 7 ust. 3 pkt 2, w części dotyczącej granicznych stacji sanitarno-epidemiologicznych, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.

 

ZAŁĄCZNIKI DO ROZPORZĄDZENIA MINISTRA ZDROWIA
z dnia 9 września 2002 r.
w sprawie organizacji i sposobu działania stacji sanitarno-epidemiologicznych.

 

ZAŁĄCZNIK Nr 1


KWALIFIKACJE WYMAGANE NA POSZCZEGÓLNE STANOWISKA PRACY W STACJI SANITARNO - EPIDEMIOLOGICZNEJ

 

 

L.p

Stanowisko

Wymagane kwalifikacje

wykształcenie

liczba lat pracy

1

2

3

4

I. Pracownicy działalności podstawowej

1

Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny (dyrektor wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej

według odrębnych przepisów

6

2

Państwowy powiatowy inspektor sanitarny (dyrektor powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej), państwowy graniczny inspektor sanitarny (dyrektor granicznej stacji sanitarno-epidemiologicznej)

według odrębnych przepisów

6

3

Zastępca państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej i specjalizacja w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej 2)

6

4

Zastępca państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, zastępca państwowego granicznego inspektora sanitarnego

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej i specjalizacja w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej 2)

5

5

Główny specjalista do spraw systemu jakości

wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz szkolenie w zakresie systemu jakości (audytor wiodący, wewnętrzny audytor jakości)

5

6

1) Kierownik działu, oddziału (w nadzorze)

wyższe medyczne1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej i specjalizacja w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej 2) lub studium podyplomowe o odpowiednim kierunku

5

 

2) Kierownik działu, oddziału (w laboratorium)

wyższe medyczne1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie badań laboratoryjnych oraz specjalizacja w dziedzinie analityki laboratoryjnej 3)

 

7

1) Kierownik działu, oddziału (w nadzorze)

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej i specjalizacja w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej 2) lub studium podyplomowe o odpowiednim kierunku

5

 

2) Kierownik działu, oddziału (w laboratorium)

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie badań laboratoryjnych oraz specjalizacja w dziedzinie analityki laboratoryjnej 3)

 

8

1) Starszy asystent (w nadzorze)

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej i specjalizacja w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej 2) lub studium podyplomowe o odpowiednim kierunku

5

 

2) Starszy asystent (w laboratorium)

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie badań laboratoryjnych oraz specjalizacja w dziedzinie analityki laboratoryjnej 3) 

 

9

1) Asystent, specjalista do spraw sanitarnych (w nadzorze)

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej i specjalizacja w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej 2) lub studium podyplomowe o odpowiednim kierunku

3

 

2) Asystent (w laboratorium)

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie badań laboratoryjnych oraz specjalizacja w dziedzinie analityki laboratoryjnej 3)

 

10

1) Młodszy asystent (w nadzorze)

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej

1

 

2) Młodszy asystent (w laboratorium)

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, szkolenie w zakresie specjalistycznych technik laboratoryjnych

 

11

Stażysta 4) 

wyższe medyczne 1) lub inne wyższe mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej

-

12

Starszy instruktor higieny 6), starszy instruktor ds. oświaty zdrowotnej 6), starsza pielęgniarka, starszy technik 5)

średnie medyczne lub inne średnie mające zastosowanie przy wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej

5

13

Instruktor higieny 6), instruktor ds. oświaty zdrowotnej 6), pielęgniarka, technik 5)

średnie medyczne lub inne średnie mające zastosowanie przy wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej

-

14

Starszy statystyk medyczny,
Starsza rejestratorka medyczna,
starsza sekretarka medyczna

średnie

5

Statystyk medyczny

15

Rejestratorka medyczna, sekretarka medyczna

średnie

-

16

Operator ciśnieniowych sterylizatorów gazowych i parowych

średnie, przeszkolenie specjalistyczne i uprawnienia kwalifikacyjne typu "E" (dotyczy urządzeń powyżej 50 kW)

-

17

Dezynfektor, Pomoc laboratoryjna

średnie lub zawodowe i odpowiednie przeszkolenie

-

 

 

II. Pracownicy ekonomiczno-administracyjno-techniczni i obsługi

1

Zastępca dyrektora ds. ekonomiczno-administracyjnych stacji sanitarno-epidemiologicznej

wyższe w zakresie: ekonomii, prawa, administracji, marketingu lub zarządzania

5 w tym 3 lata na stanow. kierow.

2

Główny księgowy

ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe

3

średnie o kierunku rachunkowość

6

3

Zastępca głównego księgowego

ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające ekonomiczne studia magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe

2

średnie o kierunku rachunkowość

5

4

Radca prawny

według odrębnych przepisów

-

5

Kierownik działu

wyższe

3

6

Kierownik oddziału, sekcji

wyższe

3

średnie

5

7

Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych

według odrębnych przepisów

-

Specjalista do spraw wewnętrznej kontroli finansowej (audytor wewnętrzny)

8

Starszy specjalista, starszy informatyk

wyższe o odpowiednim kierunku

5

9

Specjalista, informatyk

wyższe o odpowiednim kierunku

3

10

Stażysta4)

wyższe

-

11

Specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy

wyższe oraz szkolenie dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy

3 w służbie bhp

12

Starszy: inspektor, rewident, księgowy,

wyższe o odpowiednim kierunku

3

technik informatyk

wyższe o odpowiednim kierunku

5

13

Inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy

wyższe oraz szkolenie dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy

2

wyższe oraz szkolenie dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy

4

14

Referent ds. zamówień publicznych

średnie oraz kurs dotyczący zamówień publicznych

4

15

Inspektor ochrony przeciwpożarowej, inspektor obrony cywilnej i spraw obronnych

wyższe o odpowiednim kierunku i przeszkolenie specjalistyczne

1

średnie o odpowiednim kierunku i przeszkolenie specjalistyczne

5

16

Inspektor, rewident, księgowy, technik informatyk, starszy kasjer

średnie o odpowiednim kierunku

3

17

Starszy: referent, archiwista, sekretarka

średnie

2

18

Kasjer

średnie

-

Starszy magazynier

1

19

Referent, archiwista, sekretarka

średnie

-

20

Magazynier

średnie

-

21

Maszynistka

podstawowe i kurs maszynopisania

-

22

Telefonistka

podstawowe

-

23

Starszy mistrz

średnie zawodowe

3

zasadnicze zawodowe i uprawnienia mistrzowskie

5

24

Konserwator urządzeń technicznych

średnie techniczne

-

zasadnicze zawodowe o odpowiednim kierunku

2

25

Mistrz

średnie zawodowe

1

zasadnicze zawodowe i uprawnienia mistrzowskie

3

26

Hydraulik, malarz, stolarz,

zasadnicze zawodowe

 

elektryk, elektromechanik, spawacz i inne

podstawowe i kurs przysposobienia zawodowego

-

27

Pomocnik palacza

podstawowe

-

28

Kierowca

podstawowe i prawo jazdy odpowiedniej kategorii

6 mies.

29

Palacz kotłów parowych i wodnych

podstawowe i kurs przysposobienia zawodowego oraz kwalifikacje typu "E" (dotyczy urządzeń powyżej 50 kW)

6 mies.

30

Starszy: dozorca, portier, strażnik

podstawowe i przyuczenie do zawodu

3

31

Dozorca, portier, strażnik, sprzątaczka, dźwigowy, goniec, zmywaczka szkła laboratoryjnego, szatniarz, powielaczowy

podstawowe i przyuczenie do zawodu

-

32

Pracownik w okresie nauki zawodu lub przyuczenia do zawodu

podstawowe i przyuczenie do zawodu

-

 

 

 

 

Objaśnienia:
1) Należy przez to rozumieć: lekarza, lekarza stomatologa, magistra pielęgniarstwa, magistra farmacji i magistra analityki medycznej, a także osoby z tytułem zawodowym licencjata w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
2) Należy przez to rozumieć specjalizację z: higieny, epidemiologii, chorób zakaźnych, zdrowia publicznego, analityki środowiska, analityki sanitarnej, bromatologii, mikrobiologii, toksykologii, diagnostyki laboratoryjnej, medycyny pracy, medycyny społecznej, medycyny transportu, organizacji ochrony zdrowia, higieny pracy, medycyny morskiej i tropikalnej.
3) Należy przez to rozumieć również studia podyplomowe mające zastosowanie w danym laboratorium.
4) Należy przez to rozumieć osobę posiadającą wykształcenie wyższe, zatrudnioną w stacji sanitarno-epidemiologicznej w okresie pierwszego zatrudnienia po ukończeniu studiów.
5) Należy przez to rozumieć technika analityki medycznej lub inną osobę z wykształceniem średnim zawodowym mającym zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
6) Stanowiska pracy: starszy instruktor higieny, starszy instruktor do spraw oświaty zdrowotnej, instruktor higieny, instruktor do spraw oświaty zdrowotnej, kontroler sanitarny - utworzone na podstawie dotychczasowych przepisów ulegają likwidacji po wygaśnięciu lub rozwiązaniu stosunku pracy z pracownikiem zatrudnionym na nim przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.

 

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WZÓR
LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ PRACOWNIKA STACJI
SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ

awers

rewers

OPIS:

legitymacja:

      dwustronnie laminowana folią plastikową,

      o wymiarach przed zalaminowaniem: 10,5 x 7,5 cm,

      ze znakiem wodnym orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, umieszczonym w czterech rogach,

awers:

      w kolorze beżowym, pokryty teksturą, według wzoru, w kolorze białym,

      znak orła ustalonego dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, w kolorze czarnym, umieszczony na tle białego krzyża, wpisanego w czerwony okrąg z granatowym otokiem, z napisem w kolorze białym: "PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA",

      napis "Rzeczpospolita Polska" w kolorze czarnym,

      napis "Państwowa Inspekcja Sanitarna" w kolorze czarnym,

rewers:

      w kolorze beżowym, pokryty teksturą, według wzoru, w kolorze białym,

      miejsce na pieczęć podłużną stacji sanitarno-epidemiologicznej,

      napis "Legitymacja służbowa nr......" w kolorze czarnym,

      napisy w kolorze czarnym: (data wystawienia), (podpis posiadacza legitymacji), (imię i nazwisko), (stanowisko), (podpis państwowego inspektora sanitarnego),

      miejsce na fotografię 3,35 x 2,53 cm,

      miejsce na pieczęć okrągłą.

 

wytworzył: Wanda Białożyńska             

wprowadził: Karol Orzechowski

ostatnia zmiana: 08.02.2008 r.